Stacks Image 41
Teamsync Connect is een niet bedreigende methode om vast te stellen hoe effectief een team wordt geleid en hoe het effectiever kan. De methode verbetert de klik tussen team en manager, zonder dat de laatste allerlei nieuwe vaardigheden moet aanleren of uitgebreide coachings-trajecten moet ondergaan.

De leidinggevende van een team, de manager heeft drie dingen in de gaten te houden. Ten eerste de lokale cultuur, hij of zij moet voldoende aansluiting vinden en houden met het team. Ten tweede de taken of werkzaamheden, de uitvoering daarvan moet wel goed verlopen. En ten derde de opdracht die de manager heeft meegekregen vanuit de organisatie. Die managementopdracht kan zijn dingen soepel te laten lopen, maar niet zelden is het complexer, dan moet bijvoorbeeld de kwaliteit omhoog, moeten de kosten naar beneden of moeten de services uitgebreid worden. Het is voor de manager constant zoeken naar de balans tussen de drie aandachtsgebieden en dat is niet altijd eenvoudig.

De beste leidinggevende is de leidinggevende die met zijn of haar skills en stijl steeds het maximum uit de situatie weet te halen. Maar hoe doe je dat? En hoe weet je of je het goed doet? Of hoe kan je het beter doen?

Vragen waar de teamleden stuk voor stuk een antwoord op weten. De teamleden voelen immers direct aan in hoeverre de leidinggevende aansluiting en verbinding heeft. Zij zijn ook de aangewezen experts voor wat betreft welke manier van aansturen het best past bij hun taken en werkzaamheden. En wanneer de managementopdracht met hen wordt gedeeld kunnen zij ook als geen ander meedenken over hoe je die met hun team realiseert.

Teamsync Connect is goed in:
  1. Concrete punten aanreiken hoe de manager het team effectiever kan laten functioneren, zonder dat de manager allerlei nieuwe vaardigheden aan moet leren of uitgebreide coachingstrajecten moet ondergaan.
  2. Managers en hun team met elkaar vergelijken; benchmarken. Door de effectiviteit van het management van verschillende teams met elkaar te vergelijken ontstaat een helder beeld van waar het soepel loopt en waar risico’s of verbeterkansen zitten. Dit betekent niet dat een manager van zo’n minder effectief gemanaged team een slechte manager is. Het team, de werkzaamheden en de organisatiecontext kunnen bij zo'n team gewoon veel meer complexiteit in het zakje doen.